Goed personeelsbeleid in tijden van crisis

Een goed personeelsbeleid in tijden van de coronacrisis? Het lijkt een onmogelijke opgave. Je krijgt te maken met het ene struikelblok na het andere en moet misschien alle zeilen bijzetten om het bedrijf zo goed mogelijk te laten functioneren. Toch is het juist nu van groot belang om alles goed te organiseren voor jouw personeel.

Waarschijnlijk krijg je te maken met talloze vragen van jouw personeel, maar je loopt zelf misschien ook tegen veel vraagstukken aan. Enkele voorbeelden van vragen die wij vaak horen:

  • Hoe houd ik mijn thuiswerkende medewerkers gemotiveerd?
  • Hoe kan ik het thuiswerkende personeel ondersteunen?
  • Welke afspraken maak ik met mijn medewerkers over thuiswerken na de coronacrisis?
  • Wat doe ik met de ingediende vakantiedagen die door mijn medewerkers worden ingetrokken omdat zij niet op vakantie kunnen, maar hierdoor veel vakantiedagen overhouden na de crisis? Mag ik dit weigeren?
  • Kan ik mijn medewerkers behouden met de huidige financiële gezondheid van mijn bedrijf? Of moet ik gaan nadenken over de toekomst en met welk team we na de coronacrisis verder kunnen?
  • Mag ik afscheid nemen van medewerkers nu ik gebruik heb gemaakt van de NOW-regeling?
  • Wat kunnen mijn medewerkers doen om ervoor te zorgen dat we deze crisis door kunnen komen?
  • Hoe kan ik mijn medewerkers informeren over de te nemen maatregelen binnen mijn bedrijf?
  • Wat doe ik met medewerkers die angstig zijn om op het werk te verschijnen en die zich daarom ziekmelden?

Dit zijn allemaal belangrijke vragen waar niet alleen werkgevers zich druk mee bezig houden, maar ook de werknemers. Gelukkig hoef je het wiel niet zelf uit te vinden. Kun jij tijdelijk wel wat hulp gebruiken om jouw personeel de aandacht te geven die nu zo nodig is? Of juist om mee te denken in de (on)mogelijkheden? Schakel dan nu onze hulp in. Onze HR-adviseurs staan je graag bij om op een professionele manier door deze tijd heen te komen, met oog voor het bedrijfsbelang en respect voor jouw medewerkers. Wij adviseren en ondersteunen in de algemene communicatie naar het personeel en het voeren van gesprekken met hen.

Onze werkwijze

We komen graag vrijblijvend langs voor een kennismaking. We horen graag wat er speelt binnen de organisatie en hoe het ervoor staat. Wat zijn jouw concrete zorgen? Wij maken een offerte op maat en samen met jou stellen we een plan van aanpak op, zodat je precies weet wat je van ons kunt verwachten. Vanuit dit plan gaan we aan de slag, stellen prioriteiten en gaan van daaruit in gesprek met de medewerkers. Dit doen we samen.

We roepen het team bij elkaar. Dit kan op locatie, maar uiteraard ook via een online meeting. We bespreken de huidige situatie en de te nemen maatregelen. Samen zorgen we ervoor dat het team de situatie begrijpt en we creëren draagvlak voor de te nemen maatregelen. We betrekken de medewerkers er uiteraard bij, door hen te vragen om waar nodig mee te denken. Het uiteindelijke doel is om er met z’n allen sterker uit te komen.

Voorbeelden van maatregelen

Uiteraard is elke situatie anders, maar er zijn genoeg voorbeelden van maatregelen te bedenken. Hieronder noemen we er een paar.

  • Het stopzetten van de reiskostenvergoedingen voor thuiswerkers
  • Verzoek aan medewerkers om ingediende vakanties in deze tijd niet in te trekken
  • Verzoek om reeds ingediende en akkoord bevonden vakanties in de zomervakantie juist wel in te trekken, zodat er bij versoepelingen vanuit de overheid een inhaalslag gemaakt kan worden
  • Het opzetten van een personeelsplanning; welk team is er nodig en welke financiële middelen zijn hiervoor beschikbaar.
  • Overige maatregelen, zoals thuiswerkprotocollen, werkschema’s, het organiseren van veilige werkplekken, etc.

Meer informatie?

Wil je meer weten of een vrijblijvende afspraak maken met één van onze HR-experts? Neem dan snel contact met ons op.

Voor spoedvragen adviseren we je om te bellen.

Telefoon

088 – 123 28 28

E-mail

hr@apployed.nl