Goed personeelsbeleid in tijden van crisis
Een goed personeelsbeleid in tijden van de coronacrisis? Het lijkt een onmogelijke opgave. Je krijgt te maken met het ene struikelblok na het andere en moet misschien alle zeilen bijzetten om het bedrijf zo goed mogelijk te laten functioneren. Toch is het juist nu van groot belang om alles goed te organiseren voor jouw personeel.
Onze werkwijze
We komen graag vrijblijvend langs voor een kennismaking. We horen graag wat er speelt binnen de organisatie en hoe het ervoor staat. Wat zijn jouw concrete zorgen? Wij maken een offerte op maat en samen met jou stellen we een plan van aanpak op, zodat je precies weet wat je van ons kunt verwachten. Vanuit dit plan gaan we aan de slag, stellen prioriteiten en gaan van daaruit in gesprek met de medewerkers. Dit doen we samen.
We roepen het team bij elkaar. Dit kan op locatie, maar uiteraard ook via een online meeting. We bespreken de huidige situatie en de te nemen maatregelen. Samen zorgen we ervoor dat het team de situatie begrijpt en we creëren draagvlak voor de te nemen maatregelen. We betrekken de medewerkers er uiteraard bij, door hen te vragen om waar nodig mee te denken. Het uiteindelijke doel is om er met z’n allen sterker uit te komen.
Voorbeelden van maatregelen
Uiteraard is elke situatie anders, maar er zijn genoeg voorbeelden van maatregelen te bedenken. Hieronder noemen we er een paar.
- Het stopzetten van de reiskostenvergoedingen voor thuiswerkers
- Verzoek aan medewerkers om ingediende vakanties in deze tijd niet in te trekken
- Verzoek om reeds ingediende en akkoord bevonden vakanties in de zomervakantie juist wel in te trekken, zodat er bij versoepelingen vanuit de overheid een inhaalslag gemaakt kan worden
- Het opzetten van een personeelsplanning; welk team is er nodig en welke financiële middelen zijn hiervoor beschikbaar.
- Overige maatregelen, zoals thuiswerkprotocollen, werkschema’s, het organiseren van veilige werkplekken, etc.