Bedrijven schrappen reiskostenvergoeding voor thuiswerkers

naar Bedrijven schrappen reiskostenvergoeding voor thuiswerkers

Per 1 januari 2021 is het niet langer toegestaan om reiskosten belastingvrij uit te keren aan thuiswerkende medewerkers. Dit zorgt ervoor dat veel organisaties de reiskostenvergoeding schrappen voor deze groep mensen, omdat zij anders zelf zorg moeten dragen voor deze kosten.

Op dit moment is het zo dat je als werkgever de reiskostenvergoeding wel belastingvrij mag uitkeren, terwijl de medewerkers niet naar hun werk reizen. Zij krijgen dus een vergoeding voor kosten die ze niet gemaakt hebben.

Wanneer de werkgever dit zelf moet gaan betalen, kunnen de kosten flink oplopen. Daarom zullen werkgevers naar verwachting straks alleen de reiskosten vergoeden wanneer deze daadwerkelijk gemaakt worden.

Thuiswerkvergoeding

Hiertegenover staat het feit dat thuiswerken ook kosten met zich meebrengt. De werknemer krijgt hogere stookkosten, heeft een hoger stroomverbruik en is zelf verantwoordelijk voor de koffie of thee. Daarnaast betaalt de werknemer ook de wegenbelasting door. De reiskostenvergoeding zorgde ervoor dat deze uitgaven voor een groot deel werden gecompenseerd. Nu dit wegvalt, zullen medewerkers naar verwachting eerder in gesprek willen om te praten over een thuiswerkvergoeding.

De oplossing voor jouw organisatie

Wat je als werkgever kunt doen, is uiteraard afhankelijk van jouw situatie, organisatie en visie. Je bent als werkgever niet verplicht om kosten voor thuiswerken te vergoeden, maar wellicht zijn hier afspraken over gemaakt in jouw cao. Ook vinden sommige werkgevers het niet prettig om direct een bedrag hiervoor uit te keren. Zij compenseren bijvoorbeeld in de kosten voor het thuiswerken door de medewerker te voorzien van een laptop, bureau of een goede bureaustoel. Wanneer een medewerker uit dienst gaat, mag dit teruggevraagd worden.

Hulp nodig?

Heb je extra handen nodig om tot een juiste oplossing te komen voor jouw organisatie en wil je hier graag eens over praten met of uitbesteden aan een ervaren HR-adviseur? Neem dan contact met ons op.

Onze supportmedewerkers zijn tijdens kantooruren telefonisch en per e-mail bereikbaar.

Telefoon

010 – 478 28 78

E-mail

hr@apployed.nl